Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

ΘΕΜΑ :
Συνέντευξη τύπου της ΔΗΜΑΡ για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ), αλλαγή σκοπού ΕΟΠΥΥ κ.ά.»

Συνέντευξη τύπου σχετικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ), αλλαγή σκοπού ΕΟΠΥΥ κ.ά.», παραχώρησαν σήμερα η βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνη του Τομέα Υγείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΔΗΜΑΡ, Κατερίνα Μάρκου, το μέλος της ΕΕ και υπεύθυνος για τα θέματα υγείας του κόμματος, Γρηγόρης Καραγρηγορίου, ο υπεύθυνος του Τομέα Υγείας της ΔΗΜΑΡ, Χρήστος Μιχαηλίδης και το μέλος του τομέα Υγείας, Τάκης Παναγιωτόπουλος.
Συγκεκριμένα παρουσίασαν τις θέσεις και τις προτάσεις της ΔΗΜΑΡ για τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της Υγείας, καθώς και γιατί η ΔΗΜΑΡ θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας. Αναλυτικά :

Η μεταρρύθμιση στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αποτελεί ζήτημα πρώτης προτεραιότητας για τη χώρα. Όμως, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας λειτουργεί διαλυτικά για τις υπάρχουσες υπηρεσίες και υπονομεύει τις όποιες μεταρρυθμιστικές προοπτικές.
Είμαστε αντίθετοι με το σχέδιο νόμου γιατί είμαστε υπέρ της μεταρρύθμισης και της ανασυγκρότησης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας.
Η ΔΗΜΑΡ θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο στη Βουλή από τη σκοπιά της αντίθεσης με τη στασιμότητα και διατήρηση της σημερινής κατάστασης.
Η μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα συνιστά μεγάλο και σύνθετο εγχείρημα. Η δυνητική της εμβέλεια είναι ανάλογη με την εμβέλεια της καθιέρωσης του ΕΣΥ.
Πρόκειται για τη μεταρρύθμιση που πρέπει να εξασφαλίσει σε όλους τους πολίτες το δικό τους γιατρό – ουσιαστικά και όχι στα χαρτιά. Και μάλιστα, όχι το γιατρό-συνταγογράφο ούτε το γιατρό για την Α ή Β αρρώστια, αλλά το γιατρό για τον άρρωστο ως σύνολο.


Πρόκειται για τις αλλαγές που στοχεύουν:
-           στην υπέρβαση του κατακερματισμού ανάμεσα σε υπηρεσίες και ειδικότητες,
-           στο ξεπέρασμα της ασυνέχειας στη φροντίδα υγείας,
-           στο συνδυασμό της διάγνωσης και θεραπείας με τη νοσηλευτική φροντίδα και τη συνολικότερη υποστήριξη, ιδιαίτερα για ασθενείς με χρόνια νοσήματα,
-           στη μεταβολή του μοντέλου υπερβολικής κατανάλωσης ιατρικών υπηρεσιών και νοσοκομειακής περίθαλψης, διαγνωστικών εξετάσεων και φαρμάκων,
-           στην εφαρμογή διαγνωστικών/θεραπευτικών πρωτοκόλλων και τη διάδοση της «ιατρικής βάσει τεκμηρίωσης» στις εξωνοσοκομειακές υπηρεσίες υγείας.
Πρόκειται για τις αλλαγές που εκ των πραγμάτων φέρνουν στο προσκήνιο:
-           τις κρίσιμες ανάγκες που είναι χρονίως παραμελημένες στη χώρα μας, όπως φροντίδα για τους ηλικιωμένους, φροντίδα για τους ασθενείς με άνοια, θεραπευτικές υπηρεσίες για τα παιδιά με ειδικά προβλήματα όπως νοητική υστέρηση, αυτισμό ή προβλήματα συναισθήματος και συμπεριφοράς,
-           τα καίρια προβλήματα της αποκατάστασης μετά από σοβαρό τραυματισμό ή αναπηρία,
-           την τόσο αναγκαία πρόληψη και προαγωγή υγείας, με τη μορφή μέτρων που συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος και μιας καθημερινότητας που ευνοούν τους υγιεινούς τρόπους ζωής.
Όλες οι μελέτες δείχνουν ότι αυτή η προσέγγιση όχι μόνο υπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των πολιτών αλλά και οδηγεί σε σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
Την τελευταία 35ετία επανειλημμένες Εκθέσεις ειδικών και νομοθετήματα για την υγεία αναδεικνύουν τη μοναδική σημασία και αναγκαιότητα της αναδιοργάνωσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας – από το Νομοσχέδιο Δοξιάδη (1979) και το Νόμο του ΕΣΥ (1983) ως τον ειδικό νόμο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (Φεβρουάριος 2004). Με εξαίρεση τα Κέντρα Υγείας στις αγροτικές περιοχές, ελάχιστα έχουν εφαρμοστεί.
Η ανασυγκρότηση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας απαιτεί ΣΧΕΔΙΟ, σαφήνεια προβλέψεων, μεταβατικά βήματα, συζητήσεις ουσίας και συνθετική ανεύρεση συναινέσεων. Τίποτα από αυτά δεν υπάρχει, παρότι έχουν κατατεθεί αρκετές επιστημονικές προτάσεις οι οποίες πρέπει να αξιοποιηθούν. Το Υπουργείο προτάσσει τη διαθεσιμότητα 8.5000 υπαλλήλων του ΕΟΠΥΥ, σπέρνοντας την ανασφάλεια και τη δυσπιστία σε αυτούς που καλούνται να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος στην εφαρμογή της υποτιθέμενης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας.
Οι ασάφειες του νομοσχεδίου αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο της συρρίκνωσης και χαοτικής απορρύθμισης ακόμη και του ανεπαρκούς σημερινού δημόσιου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Αφήνουν, επίσης, ανοιχτό το ενδεχόμενο η λεγόμενη «μεταρρύθμιση» να εξελιχθεί σε στενή επιχείρηση περιστολής δαπανών ή ανεξέλεγκτης παράδοσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας σε ιδιοτελή συμφέροντα. Η ΔΗΜΑΡ θα αντιταχθεί με όλες τις δυνάμεις της σε κάθε τέτοια απόπειρα.
Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα πρέπει να καταστεί σκέλος του συστήματος υγείας με υψηλή ποιότητα και κύρος, που καλύπτει όλους τους πολίτες ανεξαρτήτως εργασιακής κατάστασης ή επαγγέλματος.
Θεωρούμε ότι στο επίκεντρο του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας πρέπει να τεθεί η ομάδα υγείας και οικογενειακής ιατρικής με μικρό αριθμό γιατρών γενικών ειδικοτήτων, νοσηλευτών/τριών και άλλων επαγγελματιών υγείας. Αυτό πρέπει να συνδυαστεί με τη λειτουργία Κέντρων Υγείας που παρέχουν κυρίως υπηρεσίες ιατρικών ειδικοτήτων και εξασφαλίζουν 24ωρη πρωτοβάθμια κάλυψη σε τοπικό επίπεδο. Η μετάβαση στο νέο σύστημα πρέπει να γίνει ομαλά, χωρίς τον άκαμπτο ρόλο του υποχρεωτικού  ηθμού προς την νοσοκομειακή περίθαλψη, με λειτουργικές ρυθμίσεις και πλήρη αξιοποίηση των υποδομών των Μονάδων Υγείας του ΕΟΠΥΥ και των Κέντρων Υγείας του ΕΣΥ.
Το εγχείρημα οφείλει να οργανωθεί με τρόπο που προάγει την ουσία της «φιλοσοφίας» της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Οφείλει να περιλάβει ως αναπόσπαστο στοιχείο του τον έγκυρο επιστημονικό συντονισμό, την ουσιαστική εκπαίδευση ή επανεκπαίδευση γιατρών, νοσηλευτών και άλλων επαγγελματιών υγείας για το νέο ρόλο τους, τη συνεχή αξιολόγηση της πορείας εφαρμογής.

Ειδικές παρατηρήσεις για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και τον ΕΟΠΥΥ

Το σχέδιο νόμου πάσχει σε πολλά και ουσιαστικά σημεία. Ειδικότερα, υπάρχει ανάγκη για:

-           Απρόσκοπτη και συνεχή λειτουργία των υπηρεσιών και μονάδων υγείας του ΕΟΠΥΥ, για τις οποίες το νομοσχέδιο προβλέπει το ανήκουστο να παραμείνουν κλειστές για τουλάχιστον ένα μήνα (!!),

-           Σαφήνεια στη μορφή των οργανωτικών σχέσεων του ΕΟΠΥΥ (που είναι ορθό να λειτουργεί ως οργανισμός διαχείρισης των πόρων υγείας) με τις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (ΔΥΠΕ), τους φορείς και τις μονάδες παροχής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
-           Συγκεκριμένη πρόβλεψη επαρκούς χρηματοδότησης του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ώστε να μπορέσει να επιτελέσει ουσιαστικά το ρόλο του στην κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού της χώρας, μια εξέλιξη που θα οδηγήσει σε πιο αποδοτική χρήση των πόρων υγείας,
-           Συστηματική οργανωτική και διοικητική ετοιμασία του ΕΟΠΥΥ και των ΔΥΠΕ να αναλάβουν τις νέες αρμοδιότητες και δομές που τους ανατίθενται,
-           Σαφήνεια στις εργασιακές προοπτικές του ιατρικού, νοσηλευτικού, υγειονομικού, εργαστηριακού, παραϊατρικού και διοικητικού προσωπικού του σημερινού ΕΟΠΥΥ και του σχεδιαζόμενου συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, και καθιέρωση αξιοκρατικών διαδικασιών αξιολόγησης,
-           Συστηματικό σχεδιασμό της πραγματικής κάλυψης του συνόλου του πληθυσμού από ένα δίκτυο Μονάδων ή Κέντρων Υγείας και ομάδων οικογενειακής ιατρικής, με βάση τεκμηριωμένη καταγραφή των συγκεκριμένων σημερινών αναγκών ανά γεωγραφική περιφέρεια,
-           Συστηματικό σχεδιασμό του ρόλου και του τρόπου λειτουργίας της ομάδας υγείας και των οικογενειακών ιατρών, καθώς και του ρόλου και τρόπου λειτουργίας των Κέντρων Υγείας,
-           Συστηματικό σχεδιασμό του τρόπου οργάνωσης της νοσηλείας κατ’ οίκον και της παροχής συνολικής φροντίδας προς τους ασθενείς με σοβαρά χρόνια νοσήματα,