Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Βασικά σημεία της πρότασης νόμου της Δημοκρατικής Αριστεράς «Χρηματοδότηση, διαφάνεια και ισότητα ευκαιριών στην πολιτική δράση»

ΘΕΜΑ :
Βασικά σημεία της πρότασης νόμου της Δημοκρατικής Αριστεράς «Χρηματοδότηση, διαφάνεια και ισότητα ευκαιριών στην πολιτική δράση»



Στόχοι της πρότασης

Σε δύο κυρίως στόχους αποβλέπει το νομοσχέδιο: την αυτονομία της πολιτικής και την ισότητα ευκαιριών μεταξύ κομμάτων και υποψηφίων. Μέσω αυτών επιδιώκεται η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος και της πολιτικής γενικότερα
Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων, η καταπολέμηση της διαφθοράς και η διαφάνεια στην πολιτική δράση αναδεικνύονται ως το κατ’ εξοχήν κατάλληλο εργαλείο, με βάση τις υποδείξεις του Συμβουλίου της Ευρώπης (βλ. ιδίως την από Ιουνίου 2010 Έκθεση της ομάδας GRECO «Αξιολόγηση της Ελλάδας αναφορικά με τη διαφάνεια στη χρηματοδότηση πολιτικών κομμάτων», και τις εμπειρίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Σημαντικές καινοτομίες

1. Επιτροπή Ελέγχου
Τροποποίηση της Επιτροπής Ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων και των βουλευτών. Οι προτάσεις υπηρετούν το στόχο της ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητας του έργου της. Για το λόγο αυτό, πέρα από τα νέα μέλη που προτείνονται, της αποδίδονται μεγαλύτερες εξουσίες, κυρίως ως προς την επιβολή διοικητικών κυρώσεων και την απευθείας ενημέρωση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου στην περίπτωση ποινικών κυρώσεων ή πρότασης έκπτωσης από το βουλευτικό αξίωμα. Ο τρόπος επιλογής των μελών της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένου και του Προέδρου της, επιδιώκει να διασφαλίσει από τη μια την αναγκαία πολιτική νομιμοποίηση και, από την άλλη, την ανεξαρτησία σε συνδυασμό με την επαγγελματική επάρκεια
2. Χρηματοδότηση και δαπάνες των κομμάτων

- Μειώνεται η κρατική χρηματοδότηση (τακτική και εκλογική) κατά 25%. Συνδέεται το συνολικό ύψος της τακτικής κρατικής χρηματοδότησης με το δημόσιο έλλειμμα: όσο το τελευταίο εξακολουθεί να υπερβαίνει το 3%,  η  τακτική χρηματοδότηση θα μειώνεται κατά 0,05 ο/οο ετησίως (με όριο το 0, 50 ο/οο των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού).

- Μεταβάλλονται τα προβλεπόμενα  ποσοστά για την κατανομή της τακτικής χρηματοδότησης στα κόμματα και τους συνασπισμούς, προκειμένου να ενισχυθούν τα μικρότερα σχήματα, να επιτευχθεί μεγαλύτερη ισότητα ευκαιριών και να ενθαρρυνθούν τα νεοπαγή σχήματα. 

- Η καταβολή του 25% της δικαιούμενης τακτικής χρηματοδότησης εξαρτάται από την είσπραξη ιδιωτικών ενισχύσεων ίδιου ύψους.

-  Για τον υπολογισμό του ποσού που δικαιούται κάθε κόμμα ή συνασπισμός, δεν λαμβάνεται υπ’ όψη το ποσοστό τους στις προηγούμενες εκλογές, αλλά αυτό που πέτυχαν στις εκλογές που αφορά η χρηματοδότηση.

- Προβλέπεται η δυνατότητα προκαταβολής της εκλογικής χρηματοδότησης και σε νεοπαγή σχήματα (με κατάθεση ισόποσης εγγυητικής επιστολής, επιστρεπτέας αν δεν επιτευχθεί το ελάχιστο προβλεπόμενο σκορ).
  
-  Προβλέπεται η υποβολή παραστατικών προεκλογικών δαπανών για την είσπραξη της εκλογικής χρηματοδότησης.
-  Προβλέπεται δυνατότητα ενίσχυσης σε είδος, η χρηματική αποτίμηση της οποίας θα γίνεται από την Επιτροπή Ελέγχου, όπως προβλέπεται για πρώτη φορά.
- Απαγορεύεται κατ’ αρχήν ο τραπεζικός δανεισμός σε κόμματα και συνασπισμούς
- Εν όψει της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης, αυξάνεται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ιδιωτικής χρηματοδότησης από το αυτό πρόσωπο από 15.000€ σε 20.000€. Για τον ίδιο λόγο, προτείνεται και η δυνατότητα ενίσχυσης από εταιρίες και άλλα νπιδ, υπό τον όρο της προηγούμενης γνωστοποίησης της ενίσχυσης στην Επιτροπή Ελέγχου.
- Ρυθμίζεται για πρώτη φορά το ζήτημα της ενίσχυσης εκλεγμένων βουλευτών, κατά τη διάρκεια της θητείας τους.

3. Κυρώσεις

- Εξατομικεύεται η ευθύνη για την διαχείριση των οικονομικών των κομμάτων, με την εισαγωγή υποχρεωτικών ρυθμίσεων παρά το καταστατικό τους (: Οικονομικός Υπεύθυνος). Εισάγεται, εξ άλλου, υποχρέωση διατήρησης πιστοποιημένου λογιστηρίου.
- Εισάγονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις όχι μόνο σε υποψήφιους βουλευτές και τρίτους για παραβιάσεις κατά τον προεκλογικό αγώνα αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας των εκλεγμένων βουλευτών και ευρωβουλευτών.